Urmareste-ne pe Facebook si nu rata nicio stire sanatoasa!

Model de preparare al bauturilor raw

Smoothie-urile sunt o metoda extraordinara de a-ti imbunatati sanatatea si de a-ti lua doza zilnica de nutrienti din varietatea de fructe si legume oferite de natura!

Smoothie

Sucurile de fructe si legume sunt o sursa importanta de:

  • proteine
  • calciu, potasiu
  • fier, magneziu, mangan, zinc, cupru
  • vitamina C, vitamina K, vitamina A, vitamina E
  • vitamina B1, vitamina B2, vitamina B3, vitamina B5, vitamina B6
  • omega 3 
  • acid folic
  • fibre

Sucurile verzi sunt foarte benefice pentru organism si tocmai de aceea ar fi indicat sa faca parte din meniul nostru zilnic. Mai mult decat atat, ele nu contin: colesterol, grasimi saturate, uleiuri hidrogenate, hormoni, antibiotice, coloranti, arome artificiale, conservanti, sau zaharuri adaugate.

Suc Verde

Creeaza-ti propriul suc verde cu ingredientele preferate:

Cand iti prepari primul smoothie, cu siguranta vei avea tendinta sa folosesti mai multe fructe decat legume. Este normal. Ne ia putin timp sa ne obisnuim cu varietatea de “verdeturi” pe care le putem folosi. Va recomand totusi ca treptat sa incercati sa introduceti cat mai multe legume si sa reduceti cantitatea de fructe, deoarece cele din urma sunt bogate in zaharuri. Si chiar daca vorbim despre zaharuri naturale, este bine sa le consumam moderat. Iar daca reusiti sa includeti cat mai multe legume verzi in suc, trebuie sa va spun ca fructul care “mascheaza” cel mai bine gustul verdeturilor, este delicioasa banana. Daca faceti un suc din 2 cesti de spanac, de exemplu, adaugati o singura banana si veti vedea cum se schimba imediat aroma.

Ingrediente (cateva idei de ingrediente ce pot fi amestecate intr-un smoothie raw):

  • 1 mana de verdeturi la alegere (50% sau mai mult din cantitatea totala folosita)
  • fructe la alegere (50% sau mai putin din cantitatea totala folosita)
  • 1-2 banane sau 1 avocado (ca agent emulsificator, pentru a da textura cremoasa)
  • indulcitori naturali – daca doriti
  • superalimente (optional)
  • grasimi (optional)**

Nota referitoare la grasimi: Fructele si legumele sunt surse bogate de vitamine, minerale, antoxidanti, fitochimicale si fibre. Multi dintre acesti nutrienti (ex. beta carotenul, vitamina D si vitamina E) sunt solubile in grasimi si absorbtia lor este imbunatatita atunci cand sunt consumate alaturi de cantitati mici de grasimi sanatoase. Puteti adauga o cantitate mica de uleiuri sanatoase (ex. ulei de masline extra virgin sau ulei de in) in sosurile salatelor sau cand gatiti, sau puteti inlcude alte surse de grasimi sanatoase cum sunt avocado, nuca de cocos, nucile sau semintele.

Suc Verde

Mod de preparare:

  1. Puneti toate ingredientele in blender.
  2. Adaugati o cantitate suficienta de apa, lapte de nuci, apa de cocos, ceaiuri etc., astfel incat sa acoperiti restul ingredientelor.
  3. Procesati pana cand obtineti o textura cremoasa.
  4. Serviti imediat.

Recomandari:

  1. Spalati bine fructele si legumele.
  2. Taiati legumele in prealabil, astfel incat sa fie mai usor de procesat de catre blender si sa nu fortati motorul foarte tare.
  3. Puneti in primul rand in blender ingredientele cu continutul cel mai mare de apa. Blenderul va va multumi! :) Deobicei se pun intai lichidele, apoi verdeturile si in final fructele, sau radacinoasele.
  4. Asigurati-va ca ati pus o cantitate suficienta de apa. Aceasta va ajuta la obtinerea unei texturi omogene. Daca folositi fructe sau legume ce nu contin o cantitate mare de apa, adaugati mai multa apa decat o faceti in mod normal.
  5. Procesati bine, pana cand obtineti o compozitie omogena, dar aveti grija nici sa nu exagerati.

Exemple de ingrediente:

1 mana de verdeturi la alegere (50% sau mai mult din cantitatea totala)

  • Rucola are un gust usor piperat si este bogata in calciu si vitaminele A si C. Rucola poate fi consumata si cruda.
  • Varza este putin aromata si bogata in vitaminele A, C și K, acid folic, fibre si calciu.
  • Papadia verde are un gust amar, picant si este bogata in vitamina A si calciu.
  • Napul are o aroma asemanatoare cu a verzei, usor amara si este bogata in vitaminele A, C si K.
  • Boabele de mustar au un gust piperat sau picant si sunt bogate in vitaminele A, C și K, acid folic si calciu.
  • Salata verde este bogata in nutrienti si contine vitaminele A, C , K si acid folic.
  • Spanacul are un gust dulce si este bogat in vitaminele A si K, in acid folic si fier.

Fructe la alegere (50% sau mai putin din cantitatea totala)

  • Fructele cu cel mai mic continut de zaharuri: lamaia, lime (lamaia verde), zmeura, mure, merisoare
  • Fructele cu continut mic spre mediu de zaharuri: capsune, pepene galben, papaya, pepene rosu, piersici, nectarine, mure, mere, guava, caise, grapefruit.
  • Fructele cu continut mediu spre mare de zaharuri: prune, portocale, kiwi, pere, ananas.
  • Fructele cu continut mare de zaharuri: mandarine, cirese, struguri, rodii, mango, smochine, banane, fructele uscate.

Indulcitori – optional

  • Fructele constituie alternativa cea mai simpla de a adauga gustul dulce in orice fel de mancare. Bananele foarte bine coapte sunt foarte dulci si sunt adesea folosite in shake-uri.
  • Lucuma - da o aroma asemanatoare artarului. O puteti adauga sucului preferat pentru a-i da un gust putin mai dulce, mai ales ca are si un indice glicemic redus.
  • Yacon – da o aroma asemanatoare artarului. Bogat in antioxidanti si cu un continut redus de calorii, yaconul este folosit si ca probiotic, stimuland dezvoltarea bacteriilor bune din intestin, ajuta la mentinerea sistemului imunitar.
  • Mierea are numeroase proprietati antibacteriene si este bogata in zahar natural.
  • Stevia este o alternativa din plante extraordinara pentru inlocuirea indulcitorilor artificiali. Este foarte dulce, desi are indicele glicemic 0. O gasim sub forma de extract, dar si sub forma de pulbere.
  • Mesquite Meal este un alt ingredient desoebit ce poate fi folosit ca indulcitor in deserturi, shakeuri etc. Se gaseste sub forma de pulbere ce se obtine prin macinarea semintelor arborelui mesquite. Are o aroma puternica si este foarte bogata in proteine si minerale.
  • Nectarul de cocos – Nectarul de cocos este obtinut din florile palmierului de cocos. Are o aroma deosebita, un indice glicemic scazut si contine 17 aminoacizi, minerale, vitaminele C si B.

Superalimente (optional)

  • Semintele de chia. O sursa ideala de fibre si omega 3, continand de 8 ori mai multi acizi grasi omega 3 decat somonul, sursa de proteine, contine 18 aminoacizi, de 5 ori mai mult calciu decat laptele, de 3 ori mai mult fier decat spanacul si de 15 ori mai mult magneziu decat broccoli.
  • Polenul de albine. Desi nu este considerat ingredient vegan, polenul de albine este o sursa extraordinara de nutrienti ce nu poate fi produs in nici un laborator. Acesta este bogat in proteine, amino acizi, vitamine si acid folic. Totusi, trebuie consumat cu atentie, deoarece sunt persoane care au alergie la polen.
  • Semintele de canepa. Acestea contin toti amino acizii esentiali si acizii grasi necesari unui organism sanatos.
  • Goji – Aceste fructe sunt o sursa completa de proteine, contin 19 amino acizi, 21 minerale, sunt foarte bogate in fier si unele dintre cele mai bogate alimente din lume in antioxidanti. De asemenea, fructele de goji ajuta glandele suprarenale, creste imunitatea, creste alcalinitatea si imbunatateste vederea.
  • Maca  - Radacina de Maca este bogata in zaharuri si proteine. Contine circa 60% carbohidrati, 10% proteine, 8.5% fibre dietetice si 2.2% acizi grasi. Radacina de Maca deshidratata are un continut bogat in: alcalozi, minerale (seleniu, calciu, fier), nutrienti, acizi grasi printre care se numara: acidul linoleic, acid oleic, acid palmitic, si inca alti 19 amino-acizi, precum si poli-zaharuri.
  • Spirulina, supranumita si “Cel mai bun aliment al viitorului”. Spirulina este o alga viu colorata de un verde albastrui, care creste adesea in lacuri sau iazuri. Este un aliment bogat in proteine, amino acizi esentiali organismului si vitamine (de la vitamina A, pana la vitamina E), fier, potasiu si calciu.
  • Camu Camu – Pudra din fructe de camu camu este cea mai bogata sursa de vitamina C naturala. Camu camu este folosita in 3 directii principale: vitaminizeaza natural organismul, previne si trateaza gripa, fiind un imunostimulator de success, dar si ca factor anti-imbatranire pentru piele (datorita bogatiei de antioxidanti).

Grasimi sanatoase (optional)

  • Grasimile nesaturate ajuta la absorbtia vitaminelor K si E si a mineralelor. Astfel in prepararea sucurilor puteti folosi pulpa de nuca de cocos, ulei/unt de cocos, seminte de chia, faina din seminte de chia, nuci, seminte de canepa, avocado, lapte de nuci, ulei de in etc.

Blending

Beneficiile procesarii cu ajutorul blenderului

  • O absorbtie mai buna. Legumele cu frunze verzi, cum sunt salata, napul sau spanacul, sunt mai greu de digerat cand le consumam crude. Dar cu ajutorul blenderului vom ajuta procesul de digestie si astfel vom absorbi mai usor licopenul si beta carotenul din alimente.
  • Cand preparam un smoothie cu ajutorul blenderului nu se pierde nimic din ingredientele folosite, de la pulpa, la suc si chiar fibrele continute de alimentele respective.
  • Shake-urile sunt o modalitate buna de a “manca” legumele, mai ales, in cazul copiilor. Ii va distra procesul de preparare si chiar este indicat sa-i implicati in astfel de activitati. Verdeturile sunt cele mai alcaline, mineralizante si sanatoase alimente. Iar daca va este dificil sa consumati cantitatile necesare de fructe si legume, preparandu-va un shake, va fi mai rapid si nu doar ca va veti lua doza zilnica de nutritienti, dar veti adora si gustul lui delicios.
  • Cu ajutorul blenderului putem obtine usor si rapid o varietate de mancaruri.
  • Va recomand sa consumati sucurile imediat dupa ce le-ati preparat, iar daca nu este posibil, cel mult intr-un interval de 24 de ore. In acest caz, pastrati-l intr-un borcan (sticla) inchis ermetic si incercati sa-l umpleti cat mai mult, pentru a nu avea prea mult aer, deoarece aceasta va duce la oxidare si se vor pierde nutrientii.
Trimite prietenilorShare on FacebookShare on Google+Pin on PinterestEmail this to someoneTweet about this on Twitter
Pofta de o viata frumoasa si sanatoasa!! :)

Article banner new

Print Friendly




Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

Current ye@r *