Urmareste-ne pe Facebook si nu rata nicio stire sanatoasa!

Legatura dintre alimentatia sanatoasa, comportament si emotii

Legatura dintre alimentatia sanatoasa, comportament si emotii

NEUROTRANSMITATORII SI INFLUENTA LOR ASUPRA ECHILIBRULUI BIOCHIMIC

In creier exista mai multi neurotransmitatori care contribuie la formarea echilibrului biochimic :
-DOPAMINA , ACETILCOLINA , GABA , SEROTONINA si BETAENDORFINELE .
Dintre ei , cei mai importanti sunt dopamina, serotonina si betaendorfinele.1)DOPAMINA poate fi activata in exces de droguri , cafea , nicotina , bauturi dulci gazoase, bauturi cu cafeina , stres, sex pasional , sport extrem, antrenamente extenuante , teama, cearta , etc.
Prea multa dopamina nu este buna ; iata care sunt rezultatele excesului de dopamina (cauzeaza suprastimulare , prin cresterea adrenalinei) : Paranoia, Agresivitate, Insomnie, Iritabilitate, Ostilitate, Panica, Agitatie, Nerabdare, Euforie, Lipsa de atentie.

Cand este in echilibru, dopamina aduce:

  • Motivatie
  • Creativitate
  • Incredere de sine
  • Claritate
  • Atentie
  • Focus
  • Excitare sexuala
  • Bucuria de a trai
  • Simturile sunt ascutite
  • Suntem conectati la inima si sentimente
  • Energie

Este foarte important de stiut ca Betaendorfinele activeaza dopamina. Asta inseamna ca zaharul, alcoolul sau drogurile creeaza valuri mari de BE dar si de dopamina , in acelasi timp , ceea ce inseamna un dublu efect negativ asupra creierului .

Dopamina poate fi echilibrata cu ajutorul BE .
Iata cateva recomandari :
-alimentatie sanatoasa , cu respectarea pasilor in ritmul propriu fiecarei persoane, fara zahar, grasimi nesanatoase , alcool, droguri, cafea, etc.
-cultivarea unei vieti calme , pozitive, echilibrate , in care sunt evitate drama si excesele de orice fel
-evitarea medicamentelor care dezechilibreaza nivelul neurotransmitatorilor (eliminarea lor se face in timp , cand corpul e pregatit sa accepte schimbarea)
-echilibru , echilibru, echilibru : in mancare , sport , sex , relatii, etc

Legatura dintre alimentatia sanatoasa, comportament si emotii
2)SEROTONINA este o substanta chimica ce ajuta la mentinerea starii de bine dar si un neurotransmitator inhibitor, ce actioneaza asemeni unei frane in creier, care iti permite sa poti pune limite , sa poti spune NU atunci cand iti aperi demnitatea, integritatea si credintele personale de invazia nedorita a altor persoane in viata ta .
De aceea , o modalitate usoara de a ne da seama daca nivelul serotoninei este echilibrat sau nu , este sa observam daca putem refuza cu usurinta ceea ce ne face rau .
Iata de ce oamenii despre care se spune deseori ca sunt slabi , sau ca nu au destula vointa, nu sunt decat persoane al caror creier are un nivel prea scazut de serotonina , fiind SG.Dar si anxietatea este un efect foarte usor de identificat al serotoninei scazute , tot asa cum un alt indiciu al nivelului este starea depresiva . Depresia nu depinde insa numai de serotonina , ci si de gradul de expunere la lumina solara . Din aceasta cauza , persoanele care locuiesc in zone neinsorite (exemplu, tarile nordice) devin mai depresive decat altele. De asemeni , persoanele SG vor observa ca pe parcursul toamnei sau iernii, care sunt anotimpuri cu mai putin soare , depresia reapare .
O solutie benefica pentru cei care sufera de depresie si locuiesc in zone innorate , este folosirea unui aparat care difuzeaza lumina artificiala ce ofera organismului un inlocuitor perfect al luminii solare (eu folosesc Phillips GoLite , cumparat de pe Amazon ) .
O alta cale de a creste natural serotonina in creierul unei persoane SG , este print-o alimentatie bogata in aminoacizi proveniti din proteine . Cand consumam anumite combinatii de alimente se produce o cantitate mare de triptofan care este precursorul serotoninei . Doar mancatul acestor alimente nu determina insa ca triptofanul sa se transforme in serotonina . Pentru aceasta e nevoie de consumarea unui cartof cu tot cu coaja seara , inainte de culcare , la 3 ore dupa cina.
Si in fine , o a treia cale de a obtine serotonina in creier, care este si foarte placuta , este aceea de a face lucruri repetitive.

Actiunile repetitive care echilibreaza nivelul serotoninei (dupa Kathleen DesMaisons) :

  • maturatul
  • leganatul
  • crosetatul
  • scrisul la computer/masina de scris
  • inotul
  • mestecatul gumei
  • folosirea aspiratorului
  • taiatul legumelor
  • mangaiatul sau pieptanatul animalului de casa
  • cantatul la un instrument
  • plimbarea pe jos sau cu bicicleta
  • pictura
  • framantatul unui aluat
  • dansul
  • calcatul rufelor
  • folosirea lopetii sau a greblei (gradinarit) ; pigulirea florilor uscate din jardiniere
  • orice act de creatie , etc

Tot serotonina este raspunzatoare si de capacitatea de a sterge din minte traumele si imaginile negative inregistrate in situatii dramatice . Cand avem destula serotonina , ne vindecam mai repede emotiile negative . Cazurile cu traume, fobii sau boli grave (care si ele sunt generate tot de dezechilibrul emotional) in care terapiile , fie ele si neconventionale , nu functioneaza , corespund persoanelor cu un nivel al serotoninei scazut.

Simptomele asociate cu un nivel redus al serotoninei sunt (dupa Kathleen DesMaisons) :

  • depresie
  • impulsivitate
  • deficit de atentie (lipsa concentrarii)
  • blocat, confuz
  • nu poate cere ajutorul altcuiva
  • tendinta de suicidere
  • reactiv la mediul exterior
  • pofta de dulciuri
  • pofta de carbohidrati rafinati

Caracteristicile nivelului echilibrat de serotonina (dupa Kathleen DesMaisons) :

  • plin de speranta, optimist
  • reflectiv, ganditor
  • capabil de a se concentra
  • creativ, focusat
  • capabil de a depasi obstacolele
  • in stare sa ceara ajutor
  • raspunde mediului exterior fara incarcatura emotionala
  • se poate gandi la un desert fara incarcatura emotionala
  • pofta de alimente diverse

Ce afecteaza nivelul serotoninei ? (dupa Kathleen DesMaisons) :

  • stresul
  • traumele
  • tristetea cauzata de pierderea cuiva drag
  • oboseala
  • lipsa somnului
  • furia
  • alcoolul
  • o dieta cu un continut sarac in proteine , fara carbohidrati completi sau vitamine adecvate , cu exces de alimente nesanatoase

Ce se intampla daca incercam sa compensam lipsa serotoninei cu suplimente ?
Kathleen DesMaisons spune ca atunci cand luam suplimente cum sunt 5HTP sau triptofan, asta poate fi o problema deoarece sistemul aminoacizilor din organism se supraincarca si se dezechilibreaza . « Ceea ce avem nevoie este echilibru, echilibru, echilibru» spune ea.
O dieta adecvata, pe de alta parte, va restitui tocmai acest echilibru in creier si in organism, in mod natural , in ritmul unic al fiecarei persoane .

3)BETAENDORFINELE (BE) reprezinta o substanta chimica creata de creier in anumite conditii de hrana si un anumit stil de viata, care are capacitatea de a modifica atat emotiile cat si starea fizica , care reprezinta un antidot contra durerii de orice fel si care influenteaza nivelul de sociabilitate si adaptabilitate al unei persoane .
Asa cum spune Kathleen DesMaisons , « betaendorfinele ne protejeaza de durerea emotionala .Daca avem un nivel scazut al betaenodorfinelor in creier, vom avea o toleranta redusa fata de criticism , pierderi de orice fel (bunuri materiale, persoane dragi, etc ) si izolare de societate. Ne putem simti coplesiti de emotii si inadecvati . Si adeseori, capatam un sentiment de neajutorare care poate parea total disproportionat in raport cu situatia prin care trecem » .

Si tot in opinia sa, iata care sunt caracteristicile nivelului scazut de betaendorfine :

  • toleranta scazuta la durere de orice fel
  • comportament reactional , plangacios
  • te simti coplesit de durerea altora
  • devii impulsiv, agresiv uneori
  • ai toane
  • esti timid
  • te simti vulnerabil
  • ai o stima scazuta fata de sine si te simti inferior celorlalti
  • te simti izolat, introvertit, deconectat de lumea exterioara ; uneori te simti ca un strain in raporturile cu ceilalti
  • ai tendinta de a lasa totul de la tine, esti genul de persoana care daruieste totul , chiar si in detrimentul personal
  • poti actiona ca un erou in ochii altora , dar in interior te simti un invins
  • simti ca esti manipulat de ceilalti
  • poftesti dulciuri , carbohidrati rafinati , alcool , droguri – tot ce te poate ajuta sa cresti nivelul betaendorfinelor in creier , pentru a iesi din starea negativa
  • esti tentat sa intreprinzi orice activitati care iti cresc adrenalina si nivelul betaendorfinelor rapid in creier , pentru a simti fiorul vietii din plin , dupa care treci prin perioade de apatie si uneori depresie , simtindu-te fara energie
  • te simti coplesit emotional si reactionezi disproportionat fata de gravitatea situatiei prin care treci ; vezi doar partea negativa a situatiei

Iar acestea sunt caracteristicile pozitive ale betaendorfinelor, atunci cand se afla in echilibru :

  • toleranta ridicata fata de durere de orice fel (fizica, emotionala)
  • sensibilitate
  • o inalta stima de sine
  • compasiune
  • incredere, speranta, optimism, euforie
  • conectare la tot ce e in jur
  • responsabilitate
  • o atitudine relaxata fata de dulciuri
  • o gandire orientata spre gasirea de solutii in orice situatie ; vezi partea pozitiva a situatiei

Oamenii cu probleme glicemice , adica SG (diabeticii, hipoglicemicii) dar si cei care sufera de alcoolism , consuma droguri , sau au trecut prin traume repetate , au un nivel scazut al BE (betaendorfine) . Aceste persoane sunt inclinate sa caute mereu activitati care sa le creasca nivelul BE , pentru a se simti mai bine .
Aduceti-va aminte ca in stare pozitiva, BE inseamna o stare de calm sau bucurie si respect de sine.
Nu numai zaharul, alcoolul sau drogurile pot face ca BE sa creasca anormal de rapid , ci si grasimea folosita in exces in mancare si intreprinderea anumitor actiuni , cum ar fi :

  • practicarea de sporturi extreme sau foarte solicitante (care ridica dramatic adrenalina si implicit nivelul BE )
  • jocurile de noroc , actiunile riscante cum ar fi cele de la bursa, pariurile, etc
  • tatuarea pielii (produce durere intensa)
  • nasterea unui copil
  • durerea de orice fel
  • orice actiune prin care o persoana isi produce durere singura (exemplu rosul unghiilor pana cand degetele sangereaza, autopedepsirea fizica sau emotionala,etc)
  • infometarea
  • lipsa somnului si statul pana noaptea tarziu
  • practicarea intensiva si extenuanta a antrenamentelor sportive
  • -lucrul intr-un mediu toxic emotional
  • relatia cu un partener dificil
  • sexul vulgar sau masturbarea, lipsa dragostei in relatiile intime ; prea mult sex pasional dintr-o data
  • graba , nerabdarea
  • amanarea achitarii datoriilor la timp (creaza o crestere a adrenalinei )
  • situatiile dramatice, certurile , tragediile activeaza intens nivelul BE
  • orice activitate pe care o practicam intens , zilnic si care a devenit o adictie , chiar daca credem ca este foarte benefica pentru noi

Poate cel mai simplu exemplu este acela al indragostirii. Stiti cum este atunci cand ne indragostim ! Traim o stare de serenitate, de plutire , de euforie aproape prosteasca , suntem cu capul in nori si ni se pare ca lumea e perfecta si frumoasa . Nu e de mirare ca sunt unii oameni cu deficit de BE care cauta non-stop sa intre in alte relatii , sa se indragosteasca iar si iar , pentru a simti fiorul crescand al BE.

Toate actiunile care ridica in mod prea brusc nivelul BE in creier creeaza o incarcare emotionala foarte puternica ce determina senzatia de bine si placere in timp ce creierul trebuie sa se adapteze prea rapid acestei noi situatii , astfel incat va avea de fiecare data nevoie de si mai multe BE. In timp, apare efectul de retragere, de descarcare emotionala , un sentiment ca si cum viata ar fi plata , « fara sare si piper « , concomitent cu senzatia de inadecvare si teama, in incercarea disperata de a gasi o alta activitate in care sa ne simtim euforici.
Din aceasta cauza , persoanele cu un nivel scazut al BE vor incepe sa caute si mai mult situatiile de genul celor descrise mai sus , incercand sa mentina continuu starea de euforie in creier , ceea ce va fi din ce in ce mai greu.Tot din aceleasi motive , aceste persoane sunt mari amatoare de certuri si devin agresive , cautand mereu dramele care le alimenteaza brusc nivelul BE in creier. De aceea, cand avem in preajma (acasa sau la serviciu) asemenea oameni , este bine sa ne amintim ca ei au un dezechilibru chimic al creierului si nu este ceva in neregula cu ei, ci cu biochimia lor. Prioritatea noastra in acest caz, e sa ne pastram armonia . Nu suntem egoisti sau insensibili cand ne fixam bariere in calea negativitatii , ci ne protejam spatiul sacru si armonios din interior. De aceea , uneori , cea mai buna solutie in astfel de cazuri este sa plecam de langa cel care cauta drama cu orice pret daca vrem sa ne pastram nivelul serotoninei echilibrat.

Atunci cand nivelul BE e foarte scazut in creier, persoana respectiva e intr-o stare depresiva acuta , de respingere inconstienta a binelui , chiar daca in mod constient ea isi doreste sa se vindece .
Practic , acesta e motivul pentru care un astfel de caz se nu se trateaza cu ajutorul terapiilor obisnuite . Chiar daca se inregistreaza progrese , acestea vor fi mult mai lente decat in cazul persoanelor care au un nivel mai stabil al BE . Gary Craig, inventatorul tehniciI EFT , spune despre acest tip de persoane care raspund mai greu terapiilor ca e ca si cum ar avea « bateriile inversate » . Folosind o analogie cu organismul uman, inchipuiti-va cum ar putea functiona un aparat ale carei baterii nu au fost pozitionate asa cum trebuie pentru a avea polaritate (armonie) . Nu ar putea , desigur. Cam asa e si cu creierul uman dezechilibrat. Nu are polaritatea necesara pentru a fi in armonie.
Celulele BE cer insa cu ardoare sa fie echilibrate in mod natural , iar orice incercare de a trata chimia creierului artificial , luand medicamente sau actionand pentru cresterea rapida a BE , esueaza in timp , fiindca organismul stie exact ce are de facut pentru a se echilibra si nu are nevoie decat de cateva elemente simple – o hrana adecvata si un stil de viata placut .

Sau , asa cum spune Kathleen DesMaisons, « nu trebuie sa iti faci griji despre cum vor evolua BE ; tot ce trebuie sa faci la inceput e sa ai grija de dieta ta » .

Care sunt activitatile care mentin un nivel stabil al BE in creier ?

  • rugaciunea
  • meditatia
  • munca facuta cu placere
  • yoga, tai chi, reiki , etc
  • ascultarea muzicii armonioase , in special a muzicii clasice
  • mancatul unor alimente sanatoase , gatite gustos
  • a face dragoste (nu sex)
  • participarea la discutii inspiratoare
  • dansul
  • gradinaritul
  • mangaierea unui animal de casa si joaca cu el
  • joaca cu copiii sau nepotii
  • imbaiere in arome naturale , la lumina lumanarilor
  • vizionarea unor filme placute (romantice , comedii ,etc)
  • o plimbare in natura
  • gatitul
  • taierea maruntita a legumelor pentru gatit
  • calcatul rufelor
  • stergerea prafului , spalarea vaselor, frecare (frecarea podelei, smirgheluirea, etc) , activitatile de curatenie in general
  • admirarea animalutelor intr-un petshop
  • privitul focului in semineu , band o ceasca de ceai cald (iarna)
  • partciparea la un spectacol inaltator (muzica, balet, etc) , alaturi de o mare masa de oameni
  • practicarea exercitiilor de respiratie
  • stretching
  • inotul
  • patinajul
  • orice activitate (sportiva sau nu) care ne face placere cu adevarat

Legatura dintre alimentatia sanatoasa, comportament si emotii

PERSONALITATEA SI COMBINATIILE BIOCHIMICE (dupa “Food, mood and money” )Persoanele care au un nivel foarte scazut al serotoninei si un nivel ridicat al dopaminei sunt foarte violente ; criminalii au cele mai mari extreme ale acestor doi neurotransmitatori. Persoanele calme , senine , au multa serotonina din nastere.

Liderii care au capacitatea de a-si urma telurile , a se lupta pentru ceea ce cred si a conduce un grup cu calm si echilibru , au multa dopamina si multa serotonina . In lumea animala , aceste personalitati sunt alese in mod natural ca lideri ai grupurilor, pentru ca pot face fata stresului usor .

Cei care au tendinta de a persevera intr-o greseala , de a fi inflexibili si incapatanati ori care se blocheaza si cedeaza usor , care nu pot da drumul atasamentelor de care nu mai au nevoie , au niveluri scazute de dopamina si serotonina. Practic, persoanele pesimiste sau care esueaza deseori au doar parte de o biochimie care nu ii avantajeaza si din care nu pot iesi pana cand nu isi modifica alimentatia in functie de nevoile interne si stilul de viata.ALIMENTELE FUNDAMENTALE

 

- PROTEINE
VEGETALE – leguminoase (contin si carbohidrati si proteine in cantitati aproape egale), seminte, nuci, alge , migdale
-inlocuitori – pudra de proteine ; pudra de alge (Plafar) ; faina de migdale (Plafar sau supermarketuri)
-cereale integrale (graunte cu boaba intreaga sau fulgi naturali din graunte complete , adica care nu sunt rafinate sau nu sunt decojite , de la magazinele naturiste , fara indulcitori , euri , etc) si fainurile din ele : grau , spelta , kamut (ultimele doua sunt specii vechi de mii de ani de grau antic integral , mult mai bogate in nutrienti decat graul obisnuit ) , hrisca, orez integral , orez negru (este diferit de orezul integral de culoare inchisa) , amaranth , malai, secara , quinoa
- CARBOHIDRATI COMPLETI – tuberculi – cartofi , cartofi dulci (cartofii se mananca cu tot cu coaja deoarece asa au un indice glicemic mult mai redus si in acelasi timp coaja este foarte bogata in minerale )
- LEGUME DE ORICE FEL 

Legatura dintre alimentatia sanatoasa, comportament si emotii

Alimentele verzi favorizeaza buna dispozitie

Serotonina, cunoscuta si ca hormonul fericirii, este un neurotransmitator responsabil de buna dispozitie, relaxare, calm, incredere, siguranta, confort si ceea ce ne ofera stabilitate psihica, in general.

Cand nivelul de serotonina este scazut se recomanda baile de soare, asa ca este bine sa se profite de orice zi cu soare. Mai ales pentru persoanele varstnice sunt recomandate plimbarile lungi cand vremea este insorita, astfel vor beneficia de un medicament natural si gratuit. cand vremea este insorita, astfel vor beneficia de un medicament natural si gratuit.

Un nivel scazut de serotonina este asociat cu prezenta depresiei, a anxietatii, dar si a altor tulburari.

Serotonina este produsa atat de creier, cat si la nivelul intestinelor.

Specialistii recomanda sa mancam ceva dulce cand dispozitie noastra este una morocanoasa, trista, sau cand spunem ca nu avem chef de nimic.

Un patratel de ciocolata poate reface buna dispozitie. De asemenea, consumul de fructe, si in special bananele, poate ajuta la cresterea nivelului de serotonina in organism.

Alte alimente care favorizeaza producerea de serotonina sunt:
- fasolea,
- citricele,
- salata verde,
- spanacul,
- ardeiul verde.

Dupa cum se observa, verdele in farfurie este responsabil de buna dispozitie.

Sursa articol: www.despresuflet.ro

Trimite prietenilorShare on FacebookShare on Google+Pin on PinterestEmail this to someoneTweet about this on Twitter
Pofta de o viata frumoasa si sanatoasa!! :)

Article banner new

Print Friendly




Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

Current ye@r *