Urmareste-ne pe Facebook si nu rata nicio stire sanatoasa!

Hidratarea (inmuierea) nucilor, semintelor si a fructelor uscate

Hidratarea (inmuierea) nucilor, semintelor si a fructelor uscate

Ati resimtit vreodata senzatia de stomac ingreunat dupa ce ati consumat o anumita cantitate de nuci sau seminte? Aceasta se intampla deoarece nucile sau semintele care nu au fost hidratate anterior contin inhibitori de enzime ce pot duce la ingreunarea digestiei.

Inmuierea nucilor si semintelor (dar nu neaparat a tuturor nucilor) este un pas foarte important. Iar in primul rand trebuie sa ne asiguram ca acestea sunt crude. Nucile si semintele prajite nu intra in aceasta categorie, deoarece acestora, prin procesul de incalzire, le-au fost distruse enzimele.

Semintele si nucile raman latente pana cand intra in contact cu un mediu sigur, unde incep apoi procesul de germinare si crestere. Ele sunt foarte bogate in vitamine, minerale, proteine si grasimi sanatoase, dar acesti nutrienti trebuie eliberati. Cand sunt uscate, in nuci si seminte exista cantitati destul de mari de inhibitori de enzime. Acestia sunt niste molecule care se “ataseaza” de enzimele din corp si le incetinesc activitatea.

Inmuierea nucilor si semintelor in apa va ajuta la neutralizarea inhibitorilor de enzime, dar va ajuta si la producerea de noi enzime, care la randul lor stimuleaza producerea mai multor vitamine (in special a celor care fac parte din complexul B). In acelasi timp, procesul de hidratare va face nucile si seminte mai usor de digerat, iar nutrientii vor fi mai usor absorbiti.

Aztecii scufundau dovleacul si semintele de dovleac in apa sarata, apoi le uscau la soare.

Adaugand sare de mare in apa in care urmeaza sa hidratam nucile, vom ajuta eliberarea inhibitorilor de enzime si vom conferi un gust mult mai placut nucilor sau semintelor respective.

Iar pentru a ne bucura de nuci si seminte sanatoase, este recomandata uscarea lor dupa hidratare, fie la soare, sau in deshidrator. Astfel vom preveni formarea mucegaiului.

Hidratarea (inmuierea) nucilor, semintelor si a fructelor uscate2

De ce sa hidratam nucile, semintele, cerealele si fructele uscate?

  1. Pentru a indeparta acidul fitic. Considerat un anti-nutrient, acesta se regaseste in cantitati mai mari in cereale si mai mici in nuci si seminte. Acidul fitic poate interactiona cu mineralele din tractul intestinal (calciu, magneziu, fier, cupru si, mai ales, zinc) si le poate impiedica absorbtia. 
  2. Pentru a reduce, sau chiar elimina definitiv taninele.
  3. Pentru a neutraliza inhibitorii de enzime.
  4. Pentru a ajuta la producerea enzimelor benefice pentru organism.
  5. Pentru a creste vitaminele, in special cele din complexul de vitamine B.
  6. Pentru a reduce glutenul si a ajuta digestia.
  7. Pentru a ajuta la o mai buna absorbtie a proteinelor.
  8. Pentru a preveni deficientele minerale.
  9. Pentru a ajuta la neutralizarea toxinelor din colon si a pastra un colon curat.
  10. Pentru a indeparta reziduurile si praful care se regasesc mai ales in coaja acestora. Veti observa ca apa in care stau nucile si semintele se va inchide la culoare.

Instructiuni de hidratare a nucilor/semintelor/fructelor uscate: 1 lingura de sare la 4 cesti de nuci

  • Dizolvati sarea in apa curata si adaugati nucile/semintele/fructele. Asigurati-va ca apa este suficienta si le acopera. Cantitatea de apa trebuie sa fie aproximativ dubla fata de cea de nuci/seminte/fucte pe care doriti sa le hidratati.
  • Lasati-le intr-un loc cald si acoperiti-le cu o bucata de tifon. Acesta va permite patrunderea aerului in interior.
  • Puneti-le intr-o strecuratoare si spalati-le bine.
  • Uscati-le in deshidrator la 35-40 grade, pana cand devin crocante (aproximativ 24-48 ore).
  • Pastrati-le la frigider. Frigul le va extinde termenul de valabilitate si le va pastra crocante.

Timpul de hidratare pentru cele mai utilizate nuci/seminte/fructe uscate:

  1. Migdale: 8-12 ore. In cazul in care nu sunt bine uscate, migdalele se rancezesc repede.
  2. Nuci braziliene: Nu se hidrateaza!!
  3. Caju: 2-3 ore
  4. Seminte de in: 8 ore
  5. Alune de padure: 8-12 ore
  6. Seminte de canepa: Nu se hidrateaza!!
  7. Nuci de macadamia: Nu se hidrateaza!!
  8. Nuci pecan: 4-6 ore
  9. Muguri de pin: Nu se hidrateaza!!
  10. Fistic: Nu se hidrateaza!!
  11. Seminte de dovleac: 8 ore
  12. Seminte de susan: 8 ore
  13. Seminte de floarea soarelui:  2 ore
  14. Nuci: 4 ore
  15. Stafide, Smochine, Curmale, Caise deshidratate, Prune uscate, Goji: 30-40 minute. Caisele uscate contin de 4-5 ori mai multe minerale si oligo-elemente decat cele proaspete, dar sunt mult mai calorice: 100 g de caise uscate furnizeaza 200 calorii.

Afecteaza hidratarea gustul?

  • Raspunsul este categoric, da, intr-un sens pozitiv :). In special in cazul nucilor si al migdalelor,  veti observa ca gustul acestora este mult mai bun dupa ce au fost hidratate. In aproximativ 20 minute apa devine maronie. Iar dupa cateva ore praful, reziduurile si taninele sunt eliberate din coaja, iar nucile vor capata o textura mai cremoasa si o aroma mai fina, devenind nu doar mai moi, ci si mai untoase.

In cazul in care nu aveti posibilitatea sa le uscati dupa ce le-ati hidratat, va recomand sa puneti la inmuiat o cantitate mai mica, pe care sa o consumati in 2-3 zile. Iar dupa ce le hidratati, le spalati bine, apoi le pastrati in frigider. 

Pofta de o viata frumoasa si sanatoasa!! :)
Ads Article

Trimite prietenilorShare on FacebookShare on Google+Pin on PinterestEmail this to someoneTweet about this on Twitter
Pofta de o viata frumoasa si sanatoasa!! :)

Article banner new

Print Friendly




Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile necesare sunt marcate *

Current ye@r *