Urmareste-ne pe Facebook si nu rata nicio stire sanatoasa!

Cele mai sănătoase combinații alimentare

Cele mai sănătoase combinații alimentare

Ce este sinergia alimentara

O teorie recent introdusa in lumea stiintifica, sinergia alimentara se bazeaza pe ideea ca urmarea unei diete echilibrate nu presupune doar concentrarea atentiei catre hrana in general, ci catre nutrientii specifici pe care aceasta o furnizeaza si modul in care acestia fuzioneaza.

David Jacobs, specialistul american care promoveaza sinergia alimentara, crede ca efectul nutrientilor esentiali pentru organism trebuie sa fie luat in considerare prin combinarea lor, si nu individual, precum o face stiinta nutritionismului (unde accentul se pune separat pe lipide, proteine, carbohidrati, vitamine, minerale etc.).

Asadar, consumul de alimente care se echilibreaza biochimic reciproc poate fi cheia unei stari de sanatate depline.

Combinaţiile de alimente din categoria celor considerate sănătoase ar putea aduce organismului un aport energetic mult mai ridicat decât în cazul în care acestea ar fi consumate separat.

In ultimii zece ani, cercetatorii au facut progrese remarcabile in descoperirea modului in care sinergia alimentara functioneaza. Studiile derulate in acest sens au scos la iveala mai multe combinatii de alimente sanatoase, cu diverse beneficii asupra organismului.

Cele mai sănătoase combinații alimentare

Combinatii alimentare sanatoase

Fasolea şi roşiile

Acesta este un duo dinamic pentru că, atunci când sunt consumate împreună, cele două alimente sporesc aportul de fier din organism, care este benefic atât pentru creier, cât şi pentru  buna funcţionare a muşchilor.

Organismul nostru absoarbe până la 33% non-heme fier, pe care îl regăseşte în plante precum fasolea, cerealele integrale sau legumele verzi, decât fier heme ( aflat în alimente pe bază, cum ar fi carnea de vită, peştele sau carnea de pui).

“Absorbţia de fier non-heme poate creşte semnificativ dacă sunt consumate totodată şi alimente bogate în vitamina C, precum portocalele, roşiile sau afinele”, spune nutriționistul Elaine Magee.

Vitamina C contribuie la transformarea fierului non-heme într-o formă care poate fi mult mai uşor absorbită de organism. Fierul este necesar pentru producerea hemoglobinei care transportă oxigenul către muşchi şi creier. Nivelele scăzute de fier din organism pot determina stări de oboseală, slăbiciune şi deficienţe de concentrare.

Sugestie: Pentru o salată rapidă, de exemplu, puteţi amesteca fasole, bogată în fier, cu roşii, ardei iuţi roşii şi broccoli crud sau fiert în aburi.

Rosiile si fructele de avocado

In luna iunie a anului 2012, un studiu derulat de Universitatea Purdue din Indiana, SUA, demonstra ca nutrientii carotenoizi din legumele colorate nu pot fi absorbiti de organism, decat in prezenta unor grasimi de buna calitate.

Rosiile sunt surse excelente ale carotenoidului numit licopen, asociat cu un risc scazut de instalare a mai multor tipuri de cancer. Fructele de avocado, consumate concomitent cu rosiile, ajuta la asimilarea superioara a licopenului, intrucat contin grasimi mononesaturate (circa 4 grame pentru un sfert de fruct).

Si alti nutrienti care se regasesc in fructe si legume, precum vitaminele A, D si E, pot fi mai bune utilizati de organism, in prezenta grasimilor sanatoase din avocado.

Spanacul si lamaia

O alta combinatie alimentara excelenta este cea formata din spanac, o sursa bogata de fier, si lamaia, care furnizeaza din plin vitamina C. Aceasta din urma are rolul de a ajuta organismul sa asimileze mai bine fierul provenit din alimente.

Rosiile si uleiul de masline

Combinatie specifica dietei mediteraneene, rosiile si uleiul de masline formeaza o echipa excelenta licopenul din aceste legume este asimilat intr-o proportie mai mare, datorita interventei acizilor grasi esentiali din uleiul de masline. Asocierea acestor doua alimente regleaza nivelul de colesterol si previne hipertensiunea arteriala si dezvoltarea cancerului.

Ceaiul verde şi sucul de lămâie

Consumate împreună, ele sunt o importantă sursă de antioxidanţi, de tipiul catechinelor din ceaiul verde. Un studiu realizat în 2006, la care au participat peste 40.000 de japonezi, arată că aceia care obişnuiau să bea cel puţin o ceaşcă de ceai verde în fiecare zi erau mai puţin predispuşi la boli cardiovasculare decât cei care nu aveau acest obicei.

Potrivit unui alt raport, din 2007, al unei universităţi americane, dacă ceaiului verde i se adaugă şi un strop de suc de citrice – lămâi, lime sau grapefruit –  este redusă pierderea de catechine din sistemul digestiv, acestea fiind mai rapid absorbite în organism.

Sugestie: Pentru un ceai cu gheaţă revigorant, puneţi sucul de la o lămâie în două pahare de 500 de ml în care aţi adăugat deja infuzie de ceai verde. Puneţi la rece, după care completaţi cu 250 de mililitri de apă minerală şi câteva frunzuliţe de mentă proaspătă.

Mixul de fructe de padure

Un cocktail proaspat de afine, zmeura, capsuni, mure si merisoare actioneaza ca un medicament puternic de intarire a imunitatii organismului, datorita mixului complet de antioxidanti, vitamine si minerale de care corpul beneficiaza.

Fulgii de ovaz si sucul de portocale

Un mic dejun hranitor, satios si benefic sanatatii este format din fulgi de ovaz, consumati concomitent cu un pahar de suc proaspat de portocale. Expertii medicali sustin ca cerealele integrale, insotite de vitamina C, ajuta la stabilizarea nivelului de colesterol in corp si previn, astfel, instalarea afectiunilor arteriale.

Broccoli si rosiile

Proprietatile anticancerigene ale licopenului din rosii si ale antioxidantilor din broccoli actioneaza ca un puternic scut protector impotriva cancerului de prostata. Un studiu derulat in anul 2007, bazat pe un experiment efectuat pe cobaii de laborator, a demonstrat ca aceasta combinatie alimentara poate sa micsoreze dimensiunea unei tumori prostatice deja dezvoltate.

Cercetatorii Universitatii din Illinois, SUA, care au derulat cercetarea, sunt de parere ca efectul diminuarii tumorilor prostatice se datoreaza compusilor bioactivi diferiti din cele doua alimente, care lucreaza pe mai multe cai in eliminarea celulelor canceroase.

Merele si strugurii

Flavonoidul quercitina, un antioxidant din compozitia merelor, ajuta la tratarea afectiunilor respiratorii si la imbunatatirea memoriei. Atunci cand actioneaza in tandem cu catechina, un alt antioxidant care se regaseste in strugurii negri, duo-ul de flavonoizi inhiba formarea cheagurilor de sange si ajuta la mentinerea sanatatii cardiace. Alte surse ale catechinei, precum vinul rosu, ceaiul verde sau ciocolata, sunt la fel de benefice cand sunt consumate impreuna cu merele.

Mere şi zmeură Sunt combinaţia perfectă pentru că, împreună, sporesc capacitatea antioxidanţilor de a lupta împotriva diferitelor tipuri de boală.

Un studiu publicat în “Jurnalul de nutriţie” a arătat că acidul elagic (care se găseşte în zmeură, rodie, nuci sau în coacăze), creşte capacitatea quercetinei (un alt antioxidant pe care îl regăsim în mere, struguri, ceapă sau  hrişcă) de a “ucide” toate celulele canceroase. Experţii în nutriţie au descoperit în fructe, legume, alune şi cereale integrale o mulţime de astfel de fitochimicale.

Sugestie: Preparaţi un desert cu antioxidanţi combinând măr feliat, struguri, zmeură, peste care presăraţi seminţe de rodie şi nuci.

Mixul de legume crucifere

Fitochimicalele care se regasesc in legumele crucifere sunt mai active atunci cand ajung in organism combinate, spun cercetatorii care le-au studiat efectele in cadrul experimentelor de laborator. Aceste substante benefice ajuta corpul sa elimine agentii cancerigeni, inainte ca acestia sa afecteze genele. Consumati cat mai des legume crucifere impreuna, precum varza, conopida, broccoliul, varza de Bruxelles si napii.

Salate cu grăsimi sănătoase Pentru a obţine un beneficiu maxim dintr-o salată, renunţaţi la dressingul care conţine grăsimi. În locul acestuia folosiţi ulei de măsline, oţet balsamic, sau puneţi câteva felii de avocado.

Antioxidanţii solubili, precum licopenul din roşii şi luteina care protejază vederea şi care se regăsesc în salate sunt mai bine absorbite dacă sunt combinate cu grăsimi sănătoase.

Turmericul si piperul negru

Piperul negru are capacitatea de a creste biodisponibilitatea curcuminei din turmeric, o substanta cu numeroase proprietati terapeutice, printre care se numara si prevenirea diabetului. Tocmai din acest motiv, suplimentele nutritive cu turmeric sunt preparate folosindu-se si un extract din piperul negru (piperina).

Surse articol: www.doctorulzilei.rowww.sfatulmedicului.ro

Print Friendly, PDF & Email




Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.